Z POPRAWNĄ POLSZCZYZNĄ ZA PAN BRAT - Konkurs Językowy 2016/2017
17 stycznia 2017 roku odbyła się III edycja Konkursu Językowego Z poprawną polszczyzną za pan brat. Język jest nie tylko środkiem porozumiewania się, w jego zasobach wyrazowych i poprawności odzwierciedla się nasza kultura duchowa, dlatego też należy dbać o to, jaką polszczyzną się posługujemy. Celem konkursu było wyrobienie u młodzieży nawyku używania poprawnego języka na co dzień. Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem wśród społeczności gimnazjalnej, wzięło w nim udział 48 uczniów, a 10 zostało nagrodzonych.
II miejsce- Franciszek Mieteń 2b
III miejsce – Kamila Szymańska 2b
Wyróżnienia:
Piotr Rząca- 1b
Wiktoria Ejsmond- 2a
Wiktoria Maciąg-3b
Pola Pawlikowska 1 b
Aleksander Michalczyk– 2d
Hanna Lawenda-2d
Zuzanna Omelan-3b
Zainteresowanie konkursem utwierdza w przekonaniu, że warto takie przedsięwzięcia w przyszłości kontynuować.
Małgorzata Brudzińska
Nasz projekt jako jedna z Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych był realizowany do końca roku 2016. W ramach podjętych działań zorganizowaliśmy 13 wyjść do teatru dla uczniów LO i gimnazjum. Widzowie z „Maczka” mogliby wypełnić naprawdę dużą salę bo w sumie zakupiliśmy 570 biletów do teatru! Obejrzeliśmy „Króla Edypa” (T. Dramatyczny), „Dziady” i „Kordiana” w Narodowym oraz „Juliusza Cezara”, „Każdy dostanie to w co wierzy”, „Lalka, najlepsze przed nami” i „Iwonę, księżniczkę z Burbona” w Teatrze Powszechnym. Spektakle zostały omówione na lekcjach języka polskiego, a wyjścia do Powszechnego połączone były z warsztatami z pedagogiem teatru dla grup. Widzowie „Iwony...” poznali część obsady spektaklu, grają w nim uczniowie warszawskich szkół średnich. W części praktycznej projektu uczniowie liceum zrealizowali przedstawienie wg S. Mrożka „Upadek domu OHEY”ów”. Spektakl został sfilmowany i brał udział w Festiwalu Teatrów Młodzieżowych Mazowsza organizowanym przez Teatr Polski w Warszawie. Nasi uczniowie byli gośćmi na uroczystej gali festiwalowej prowadzonej przez p. Andrzeja Seweryna. Celem projektu „Scena teatralna Maczek” było rozszerzenie wiedzy uczniów o teatrze i jego języku, kształtowanie umiejętności wyrażania własnych sądów niezbędnej do dokonywania interpretacji tekstów kultury. Młodzież doskonaliła swoje umiejętności artystyczne i wrażliwość estetyczną.
K. Szczudlińska i K. Witkowska
Podsumowanie projektu „Teatrzyk Maczek przedstawia” (budżet partycypacyjny 2016)
Projekt był realizowany częściowo w roku 2015/16, zakończony został już w tym roku szkolnym. Młodzież pod opieką nauczycielek ZS nr 55, K. Szczudlińskiej i K. Witkowskiej zrealizowała przedstawienia „Księżniczka na ziarnku grochu” i „Opowieść wigilijna”. Graliśmy również przygotowanego w poprzednim sezonie „Lisa Witalisa”. Naszymi widzami byli pacjenci szpitali „Niekłańska” i Szpitala Dziecięcego w Dziekanowie Leśnym oraz podopieczni zaprzyjaźnionych przedszkoli z Bielan „Tęcza” i „Pod Kasztanem”. Zgodnie z założeniami projektu każdemu z przedstawień towarzyszyły warsztaty dla dzieci przygotowane przez uczniów „Maczka” oraz zabawy ruchowe, konkursy i zagadki. W sumie przygotowaliśmy występy dla 8 grup dzieci oraz 4 imprezy dla dzieci w formie głośnego czytania połączonego z warsztatami plastycznymi. Nasi uczniowie mieli także okazję wziąć udział w praktycznych zajęciach z instruktorami doskonalących technikę aktorską. Projekt miał na celu aktywizację społeczną i kulturalną naszej młodzieży. Poprzez aktywną pracę nad projektem uczniowie zostali uwrażliwieni na potrzeby drugiego człowieka, mogli zrozumieć jego potrzeby i realizować w praktyce ideę świadomej i dobrowolnej pomocy. Uczniowie zdobyli również nowe umiejętności psychospołeczne oraz z zakresu animacji kultury. Zaangażowanych bezpośrednio w projekt było ponad 60 uczniów szkoły, a widzami i uczestnikami warsztatów było ok. 320 dzieciaków. Wszystkim bardzo dziękujemy za wykonaną pracę i pozytywne nastawienie.
W tym roku przypada setna rocznica śmierci Ludwika Zamenhofa. Z tej okazji 13.03.odbył się konkurs LINGVO INTERNACIA, zorganizowany przez zespół języków obcych, dotyczący postaci Zamenhofa oraz języka esperanto, którego był twórcą. Miło nam ogłosić listę zwycięzców konkursu: I miejsce zajęli ex aequo (w porządku alfabetycznym):
Michał Dziki - kl. IC LO
Maciej Krawczak - kl. IIE LO
Justyna Kucharska - kl. IC LO
Karolina Rogowska - kl. IIC LO
z rewelacyjnym wynikiem 28 na 30 punktów. Zwycięzcom gratulujemy!!!
Trzeba także podkreślić, że walka była zacięta i wszyscy uczestnicy uzyskali bardzo dobre wyniki. Wszystkim uczestnikom dziękujemy za rzetelne przygotowanie się do konkursu!
Salutoj!
„Nie ma czegoś takiego jak zły pomysł; zawsze natomiast istnieje pomysł lepszy!”
- Dr Sam Micklus – twórca Odysei Umysłu
Uczniowie ZS nr 55 w Warszawie po raz kolejny wzięli udział w Międzynarodowym Konkursie Kreatywnego Rozwiązywania Problemów Odyseja Umysłu. To przyjazny program edukacyjny realizowany w formie międzynarodowego konkursu, w którym co roku bierze udział kilkadziesiąt tysięcy uczniów i studentów z całego świata. Patronat nad polską edycją sprawuje Minister Edukacji Narodowej.
Celem konkursu jest rozwój zdolności twórczych, jakie posiada każdy młody człowiek. Konkurs uczy dzieci i młodzież kreatywnego i krytycznego myślenia, angażując grupy uczestników w proces twórczego rozwiązywania problemów rozbieżnych – czyli takich, które rozwiązać można na wiele sposobów. Odyseja Umysłu stawia przed uczestnikami wyzwania, które wymagają łączenia w praktyce wiedzy i wyobraźni, nauki i sztuki, rąk i umysłów.
"Dziesiątego lutego 2017 roku miał miejsce apel walentynkowy dla licealistów. Na piątej godzinie lekcyjnej przewodniczące szkolnego samorządu, Weronika Ciepiela i Gabriela Skrycka rozdały nagrody za wykonanie wspaniałych walentynkowych serc. Technika była dowolna, więc uczniowie mogli wykazać się wieloma pomysłami. Na korytarzu zostały wywieszone prace. Każda była inna, oryginalna i niepowtarzalna. Dwie klasy upiekły ciasto. To dopiero walentynka! Za taki wkład większość klas biorących udział w konkursie otrzymało „talon na balon”, pozwolenie na wyjście pozaszkolne. Klasy otrzymały również torbę z walentynkami i zakupionymi lizakami z tegorocznej poczty lizakowej. Na koniec przewodniczące przekazały uczniom kilka spraw organizacyjnych. Uczniowie tego dnia zaczęli dwutygodniowe ferie z uśmiechem na twarzy. "
Monika Sacharuk